Superettan herr

Storsatsning på Superettan

Storsatsning på Superettan

 

Trots att serien har en kort säsong bakom sig gör klubbarna i Superettan en stor gemensam satsning för att utveckla och bygga vidare på den, omständigheterna till trots, framgångsrika säsongen. Tillsammans med Sportality byggs en ny plattform för att skapa nya förutsättningar att dela en större basketupplevelse med våra fans och möjligheter för samarbeten som vi inte har haft tidigare. Det ger Superettan större digital närvaro, bättre möjligheter att dela och skapa innehåll, och en samlad plattform för att ge fler chansen att konsumera basket på hög nivå.

– Genom partnerskapet med Sportality kan vi ge en ny upplevelse runt Superettan till både fans och partners som vi inte har haft möjlighet till tidigare. Det ger ett högre värde för alla parter och vi ser väldigt mycket fram emot att skapa ännu mer underhållning för fler att upptäcka och följa Superettan herr, säger David McCann, ordförande Superettan herr.

Den förkortade säsongen 2020/21 såg intresset för Superettan formligen explodera. Under de 5 veckor ligan spelade innan nedstängning konsumerade fler personer våra webbsändningar än totalt under hela säsongen 2019/20. Superettan har under de år ligan har varit aktiv sett föreningarna växa sig starkare och består idag av en liga som i genomsnitt är betydligt starkare än första säsongen.

– Anledningen till att Superettan lanserades var för att verka som en katalysator för att bygga starkare föreningar, minska avståndet till SBL för de föreningar som vill avancera och samtidigt ha ett större egenvärde att spela i för de klubbar som ännu inte är redo att ta klivet upp. För att bygga svensk basket starkare. Dessa ändamål har uppfyllts med råge de senaste åren och med det starka samförstånd som idag finns mellan föreningarna i Superettan ser vi med stor tillförsikt fram mot den här satsningen, fortsätter McCann.

Svenska Basketligan herr gör samtidigt en liknande satsning. Båda ligaplattformarna lanseras samtidigt under hösten och är en indikation på att svensk basket på elitnivå är under stark utveckling. Plattformen kommer bygga ihop samtliga delar vårt digitala innehåll, artiklar och media, statistik och webbsändningar, för att ge en kraftigt utvecklad upplevelse för fans och möjligheter till exponering för alla parter runt Superettan.

– Vi är väldigt stolta över att få vara med och leda Basketligornas (Svenska Basketligan herr och Superettan herr, red. anm) digitala transformation. Enormt glädjande att dessa ligor följer trenden att samla hela ligan i en gemensam webbplattform för att höja lägstanivån och ge alla inom ligan samma chans att utvecklas digitalt. Vår plattform ger både klubbarna och ligorna nya möjligheter att skapa tillväxt. Fler fans, bättre affärer och kraft att återinvestera i sporten långsiktigt säger Linus Carlholt, Head of Partnership på Sportality.

 

Kontakt
David McCann, ordförande Superettan
info@superettanherr.se, 070-527 01 31

Linus Carlholt, Sportality
linus.carlholt@sportality.se, 070-482 44 93